Siirry sisältöön

Naantalin Energian asiakastietojärjestelmä päivitettiin tehokkaasti uuteen

Julkaistu: 30.8.2021

Naantalin Energian asiakastietojärjestelmä päivitettiin keväällä 2021 uuteen. Asiakastietojärjestelmän lisäksi päivitettiin myös Naantalin Energian online-palvelu, josta asiakkaamme voivat seurata omaa sähkönkulutustaan ja katsoa laskutietojaan.

Ne Blogikuva Jarjestelmapaivitys


Naantalin Energian asiakastietojärjestelmän päivitys tuli ajankohtaiseksi kaikkia energiayhtiöitä koskevan järjestelmäpäivityksen vuoksi. Nyt Naantalin Energian asiakastietojärjestelmä noudattaa uusia määräyksiä, jotka velvoittavat Suomessa toimivia energiayhtiöitä ensi vuoden alusta lähtien. Edellisellä järjestelmällä alkoi olla ikä, myös tästä syystä päivitys tuli hyvään saumaan. Uuden ohjelmiston toimittaja ja kehittäjä on kotimainen ohjelmistoyritys Solteq, joka toimitti myös uuden online-palvelun järjestelmän.

Sujuva päivitys

Asiakkaalle muutos näkyy vain entistä toimivampana palveluna, sillä uuden asiakastietojärjestelmän myötä osa asioista automatisoituu. Laskun ulkomuoto muuttuu hieman, mutta suurin asiakastietojärjestelmään liittyvä muutos asiakkaalle päin on online-palvelun päivitys uuteen.

Päivitys tehtiin Naantalin Energiassa tehokkaasti. Normaalisti isot järjestelmäpäivitykset kestävät jopa puolitoista vuotta, mutta me onnistuimme tekemään siirron kuudessa kuukaudessa. Projekti oli työläs, mutta saatiin kerralla kuntoon. Kaiken kaikkiaan siirto sujui hyvin, ja uusi asiakastietojärjestelmä on ollut käytössä jo huhtikuusta asti.

Online-palvelusta voi jatkossa seurata kulutustietoja ja laskuja

Naantalin Energian online-palvelu päivitettiin samanaikaisesti asiakastietojärjestelmän kanssa. Uusi online-palvelu on tietoturvallisempi, sillä se vaatii vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla. Vahvan tunnistautumisen jälkeen palveluun voi luoda käyttäjätunnuksen ja salasanan. Jatkossa voi myös halutessaan tunnistautua aina pankkitunnuksilla – käyttäjätunnuksen luominen ei siis ole pakollista. Palvelun käyttöönotto vaatii kaikilta asiakkailta uudelleenrekisteröitymisen palvelun käyttäjäksi.

Palvelun kautta asiakas voi katsoa omia kulutustietojaan ja laskujaan. Jatkossa online-palvelun kautta voi myös uusia ja muuttaa sähkösopimuksiaan nopeasti ja vaivattomasti. Jatkokehitämme palvelua koko ajan sujuvammaksi, jotta asiointi kanssamme olisi mahdollisimman helppoa. Halutessaan asiakas voi koska vain kirjautua suoraan online-palveluun ja tarkastella tietojaan.


Terveisin,

Juhani Kallio
Naantalin Energian talouspäällikkö

Ota yhteyttä