Energiaviraston mukaan Suomessa on noin 70 yksityisille sähkönkuluttajille sähköä myyvää yhtiötä. Sähkönmyynti ei edellytä toimilupaa, joten käytännössä sähköä voi ryhtyä myymään kuka tahansa. Joukkoon mahtuu myös muutama epärehellinen toimija. Mistä siis tunnistaa hyvän ja luotettavan sähköyhtiön?

Sähkö on hyödyke, joka on kuluttajalle välttämätön. Siksi on tärkeää, että jokaisella kuluttajalla on mahdollisuus ostaa markkinahintaista sähköä luotettavaksi todetulta energiayhtiöltä.
Kokosimme muutaman vinkin, joiden avulla hyvän sähköyhtiön voi tunnistaa:
- Ole tarkka jo sopimusta solmiessasi. Sopimusehtojen tulee olla selkeästi esitetty. Myös sopimusajan pituuteen on syytä kiinnittää huomiota. Usein määräaikainen sähkösopimus kannattaa solmia vähintään vuodeksi, jolloin tietää hinnan pysyvän samana ainakin seuraavan vuoden ajan.
- Laskutuksen tulisi tapahtua aina sähköntoimituksen jälkeen, jolloin se perustuu todelliseen kulutukseen. Sähköstä ei siis pidä maksaa etukäteen, vaan vasta toteutuneen kulutuksen mukaan. Jos laskutus tapahtuu etukäteen, saattaa se kertoa siitä, että yhtiön käyttöpääoma on liian pieni.
- Kiinnitä huomiota hintaan: myös sähköyhtiöt kannattaa kilpailuttaa aika ajoin. Muihin yhtiöihin nähden liian edullinen hinta ei yleensä lupaa hyvää.
- Varmista, että sähköyhtiöllä on yhteystiedot selkeästi näkyvillä. Luotettavaan sähköyhtiöön saa helposti yhteyden – yhteystietoja ei pitäisi joutua etsimään ja kaivamaan esille.
- Tutki keskusteluja ja arvosteluja eri sähköyhtiöistä ennen kuin vaihdat. Internetistä löytää usein nopeasti kokemuksia eri sähköyhtiöistä.
Voit lukea aiheesta lisää täältä. Kyseisten yhtiöiden naantalilaisille asiakkaille on lähetetty Naantalin Energiasta kirje, jossa ohjeistetaan jatkosta.
Terveisin,
Pasi Haarala
Naantalin Energian toimitusjohtaja