Suomessa on tällä hetkellä noin 18 000 ladattavaa autoa, joista täyssähköautoja on noin 3 700. Ladattavien autojen markkinaosuus kasvaa vauhdilla, ja Suomi on ladattavien autojen myynnissä Euroopan kärkimaita. Valikoimaa tulee jatkuvasti lisää ja kehitys tulee jatkumaan voimakkaana, kun sähköautoilu mahdollistuu yhä laajemmalle käyttäjäkunnalle. Vuoteen 2023 mennessä sähköautoja ennustetaan olevan teillämme jopa 55 000–65 000.

Sähköautojen määrän kasvua on vauhdittanut julkisen
latausverkoston laajentuminen. Monet toimijat ovat alkaneet tarjota
latausmahdollisuutta siellä, missä autoilijat liikkuvat. Hidasteena kasvulle on
kuitenkin latauksen järjestäminen esimerkiksi taloyhtiöissä, joissa asia on
uusi ja saattaa aiheuttaa investointeja sähköjärjestelmiin, kuten keskuksiin ja
kaapelointeihin.
Sähköautot mahdollistavat kysyntäjouston
Sähköautojen energiankulutus riippuu samoista asioista kuin esimerkiksi bensiininkulutus polttomoottoriautoilla: ajotavasta, ajonopeudesta ja lämpötilasta. Karkealla laskelmalla 20 000 kilometriin kuluu energiaa noin 4 000 kilowattituntia.
Sähköautot luovat energiajärjestelmälle mahdollisuuksia esimerkiksi kysyntäjoustoon, jossa latauslaitteiden lataustehoa voidaan säätää energiantuotannon kapasiteetin perusteella. Tämä tarkoittaa, että latausjärjestelmä lataa akkuja esimerkiksi yöaikaan, kun lataaminen on edullisempaa. Sähköautojen akut toimivat myös pieninä sähkövarastoina, eli kovan energiapiikin aikana latauslaite voi myös purkaa akun sähköä verkkoon.
Kysyntäjoustoa varten latauslaitteiden tulee olla niin sanotusti älykkäitä latureita, jolloin ne on varustettu tietoliikenneyhteydellä. Tällöin niitä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa joustoratkaisuihin. Mikäli sähköauton hankinta on ajankohtainen, kannattaa älykkään latauslaitteen hankintaa harkita myös yksityiskäyttöön.
Huolehdi turvallisesta latauksesta
Sähköautoja voidaan ladata tavallisesta Schuko-verkkopistokkeesta, joita löytyy lähes kaikista kodeista ja autotalleista. Tällöin latausteho on hyvin alhainen, noin 8 ampeeria. Tavallista pistoketta ei myöskään ole suunniteltu pitkäaikaiseen jatkuvaan kuormitukseen. Turvallisin tapa ladata kotona on hankkia Type2-pistokkeella varustettu latauslaite. Type2 on sähköauton lataukseen suunniteltu pistoke, joka mahdollistaa suuremman lataustehon verrattuna tavalliseen verkkopistokkeeseen.
Aja huoletta läpi talven
Sähköautojen lämmitysratkaisu on tyypillisesti toteutettu ilmalämpöpumpulla. Tämä käytännössä tekee sähköautosta nopeasti lämpenevän ja mukavan. Sähköautoissa ei ole kovallakaan pakkasella moottorista johtuvia käynnistysongelmia.
Pakkasilla lämmitykseen käytettävä energia kuitenkin vähentää toimintasädettä. Tämä on syytä ottaa huomioon, kun mietitään sähköauton hankintaa ja soveltuvuutta omaan arkeen.
Näyttää siltä, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. Suomessa ennustetaan vuonna 2030 olevan noin 250 000 täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä, joten sähköautoihin ja niiden latauslaitteisiin varautuminen ei ole hullumpi idea.
Jaakko Liesmäki
Vice President, Services and Operations / Virta Global