Siirry sisältöön

Sähkön hinta pysyy korkeana

Julkaistu: 22.9.2022

Sähkön hinta ja sen riittävyys on ollut kesän ja syksyn aikana keskustelun alla. Osa energiayhtiöistä, niin kuin mekin, on lopettanut kokonaan oman verkkoalueen ulkopuolisen myynnin lisääntyneiden riskien takia. Asiakkaille moninkertaistuneet hinnat ovat todella suuri haaste. Asiakkaat ovat syystä huolissaan maksukyvystään ja selviytymisestään. 

Naantalin Energia korottaa toistaiseksi voimassa olevia sähkönmyyntihintoja 1.11.2022 alkaen. Korotuksen syynä on sähköenergian hankintakustannusten nousu, erityisesti tulevan loppuvuoden ja 2023 alkuvuoden osalta. Tuleva talvi on erittäin haastava sähkönhintoihin liittyvän suuren epävarmuuden takia. Epävarmuutta on luonut Ukrainan sotatilanne, Euroopan kaasukriisi, pohjoismaisen yhteismarkkinan kuivuus ja Suomen tällä hetkellä riittämätön oma sähköntuotanto. Kaikki nämä nostavat hintatasoa. 

Tällä hetkellä tarjoamme sähköä vain omalle verkkoalueellemme. Vaihtoehtoisina tuotteina tarjoamme tällä hetkellä: 

  • Toistaiseksi voimassa oleva sopimus, joka
    seuraa pörssisähkön hintaa viiveellä. Tuotteen hinta voi muuttua ja tästä
    ilmoitamme kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.
  • Kahden vuoden määräaikainen sopimus. Määräaikainen
    sopimus on kiinteähintainen koko sopimuskauden ja sitä ei voi sopimusaikana
    muuttaa.
  • SPOT-sähkö sopimus, jonka hinta vaihtelee
    pörssihinnan mukaan. Asiakkaan maksama hinta on tällöin pohjoismaisen
    sähköpörssin tuntihinta lisättynä 0,5 snt/kWh marginaalilla sekä perusmaksulla.

 

Mediassa on kerrottu joidenkin energiayhtiöiden ottaneen sähkön hintakaton käyttöön oman jakelualueen asukkaille. Tiettävästi näitä on vain kaksi: Kokkolan Energia ja Seinäjoen Energia. Näiden molempien yhtiöiden tilanne on meihin verrattuna täysin eri, sillä heillä on omalla alueellaan voimantuotantoa, jonka tuotoilla he voivat kompensoida myyntihintaa. Hankimme kaiken myymämme sähkön pohjoismaisesta sähköpörssistä yhteistyökumppanimme Vattenfall Oy:n kautta. Sähkön hintataso määrittyy pohjoismaisilla ja eurooppalaisilla yhteismarkkinoilla, johon yksittäisen sähköyhtiön on mahdotonta vaikuttaa. 

Halutessasi voit vaihtaa kahden kuukauden laskuvälin kuukausittaiseksi, olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu a naantalinenergia.fi tai 02-436 2900. 

Omaan sähkölaskuun voi parhaiten vaikuttaa kiinnittämällä huomiota omaan sähkönkulutukseen. Olemme koonneet nettisivuillemme runsaasti energiansäästövinkkejä, joista on hyötyä ympäri vuoden.

https://www.naantalinenergia.fi/fin/ajankohtaista/energiansaastovinkkeja/



Takaisin
Ota yhteyttä